בשבחי משפטי הפתיחה איך ללכוד את תשומת לב המראיינים כבר בהתחלה ?
top of page
הרשמה לניוזלטר

בשבחי משפטי הפתיחה איך ללכוד את תשומת לב המראיינים כבר בהתחלה ?



ינואר 2020


אנחנו משתדלים פה אצלנו, בשלוש-ארבע להיות חיוביים, לראות את היתרונות ואת ההזדמנויות.

אבל אחת לכמה חודשים אנחנו עדות להתנהלות והתנהגות של מועמדים שהם בבחינת Big NO!

חשבנו שכדאי להאיר בזרקור גם את המקומות בהם זוית מסוימת, מילה או מחווה עלולים לפגוע בכל בדרך שלכם לתפקיד הבא.

רקע ממש בקצרה:

תהליך גיוס הוא תהליך המבוסס על יצירת רושם מהיר. כל המעורבות והמעורבים בתהליך סובלים ממחסור חמור בזמן הנדרש להעמיק ולהכיר אתכם. כתוצאה מכך, התנהלות קיצונית, לא נעימה, חריגה או בוטה יכולה לצבוע את הרושם מכם באור לא מחמיא ואף לפגוע בהתקדמות שלכם בתהליך הגיוס.

אז נכון ש -

השוק במצב קשה, מובטלים רבים ומיעוט יחסי של משרות ביחס לכמות מבקשי העבודה, מה שמוביל ללחץ ולחשש בשאלת התפקיד הבא.

אבל דווקא בעת כזו, חשוב לכם לבלוט במיטבכם ולמעט בשגיאות.

אספנו מספר אנקדוטוות שפגשנו לאחרונה וחשבנו שכדאי ללמוד מתוכם מה לא כדאי לכם ולכן לעשות כשאתם מועמדים בתהליך גיוס:

אנקדוטות וטיפים נוספים תוכלו למצוא פה, בפרק א' של "מה-לא-לעשות בתהליך הגיוס.

1. לזלזל/לבטל/לעקוף את אנשי ונשות הגיוס

יש תפקידים שאתם ממש רוצים. אתם בטוחים שהם נועדו לכם כמו כפפה ליד.

למרות זאת, אינכם מתקדמים בתהליך. אתם מתוסכלים ולוחצים מאד להמשיך להתקדם.

המוטיבציה שלכם מוערכת מאד והיא כמובן גם פרמטר חשוב ביכולת שלכם להתמודד עם מכשולים ולמצוא פתרונות והוא מוערך מאד.

יחד עם זה, עודף מוטיבציה המגיע בדמות הצעות מהסוג הזה: "אולי אני אדבר עם המנכ"ל באופן ישיר?". "תעבירי אותי אליהם ונתקדם משם" וכדומה, לא משפרות את מצבכם. הדרך לתפקיד לא תגיע מייתור גורמי הגיוס בתהליך אלא תתפס כטעות בשיקול הדעת, תעלה שאלה בנוגע ליחסי האנוש שלכם ואולי גם כקריאה לא נכונה של המערכת.

מה כן עושים?

תנסו, תפנו שוב. תספרו עד כמה התפקיד חשוב לכם והייתם רוצים לקבל צ'אנס נוסף.

2. להשתמש בוואטסאפ באופן פולשני או אישי מדי

לפני מספר שבועות קיבלתי וואטסאפ ממספר לא מוכר בשעה 23:00 בלילה. הצצה בהודעה העלתה שמדובר באדם שמספר שעות קודם יצר קשר במייל וסיפר שיש לנו חברה משותפת שהציעה לו לפנות אלי. בהודעה הוא סיפר על משרה שראה וביקש שאמליץ עליו.

נטוורקינג הוא כלי יעיל מאד בתהליכי גיוס, אבל השימוש בו צריך להיות מושכל ומותאם. בשיקול הדעת שאתם מפעילי כדאי לקחת בחשבון גם את: סוג הקשר שלכם, השעה ואופי הבקשה.

מה כן עושים? למרות שבעולם של תקשורת מהירה ואמצעים טכנולוגיים נגישים, קל להגיע במהירות כמעט עם כל אדם וכמעט בכל מדיה, אבל כדאי להתאים את הטכנולוגיה לסוג התקשורת שאנחנו מבקשים לקיים.

ניסינו ליצור היררכיה של סוגי התקשורת השונים עם עולם העבודה (זו כמובן המלצתנו בלבד): 1. הגשת מועמדות למשרה - דרך המייל שהתפרסם בתחתית המודעה. לא לשכוח לצרף קורות חיים. לאחר יום-יומיים אפשר להתקשר למספר הטלפון המופיע במודעה כדי לברר האם קורות החיים התקבלו ואם יש צורך במידע נוסף. מהלך כזה יכול לקדם אתכם בתהליך הגיוס.

2. בקשה כללית להיכרות - מייל היכרות.

3. שיחה טלפונית - כדאי להתקשר במקרה שכבר נוצר קשר ראשוני ישיר או עקיף

4. הודעת SMS - לצורך בירורים, אישורים, בקשות מידע טכניות לאחר שכבר נוצר קשר ראשוני.

5. וואטסאפ - אמצעי מומלץ רק כאשר התהליך מתקדם ופחות מומלץ בשלבים הראשונים של תהליך הגיוס

3. זום וכל המבוכות שהוא גורם לנו

הסעיף הזה יכול למלא פוסט שלם -

אתם מתראיינים מחדר הילדים וברקע החתול שלכם מתלקק בהנאה, הילדים נכנסים כדי לבדוק אם סיימתם כבר, כי הם צריכים את המחשב, אתם מתראיינים מהטלפון והזוית בה אתם מחזיקים אותו מאפשרת לנו להתבונן ישירות לתוך הנחיריים שלכם וזה רק על קצה המזלג חוויות מהשבוע האחרון של ראיונות זום. ברור לכל הצדדים במפגש שהקורונה והמעבר לעבודה מהבית ולתקשורת בוידאו הולידו סיטואציות חושפניות. נסו לנטר אותן ולשלוט בחשיפה.

מה כן עושים? הזום פה כדי להשאר וראיונות עבודה מתקיימים בתקופה הזו מרחוק. כמחפשי עבודה, אנא הוסיפו לרשימת ההכנות שלכם לקראת ריאיון גם את האופן בו אתם מתראיינים בזום.

א. התחילו באיכות הרשת והתקשרות. ודאו שאתם מתראיינים ממחשב נייד עם מסך יציב. יש עדיפות לרשת קוית על פני ווי-פיי. שימו לב שאתם ממוקמים במרחק סביר מהמסך - לא קרוב ולא רחוק מדי ובעיקר שהתאורה מאפשרת לראות את פניכם ואינכם שרויים בחשיכה.

ב. המיקום - שקט, רקע סביר, סביבה נטרלית ככל האפשר ובעיקר מסודרת - ערימות כביסה, פיג'מה תלויה מאחור, מיטה סתורה - כל אלו משפיעים מאד על ההתרשמות של מראיינים. מאידך ניתן בהכנה לא מורכבת ליצור סביבת ריאיון נעימה.

ג. הופעה חיצונית - כמו בראיונות פנים-אל-פנים - להופעה חיצונית יש השפעה רבה על הרושם שאתם יוצרים. כך שלמרות שאתם מתראיינים מהבית, אין מקום להופעה מרושלת, מוזנחת או קז'ואלית מדי.

(תוכל למצוא בפוסט הזה המלצות מה ללבוש שרלוונטיות גם לראיונות בזום - הופעה חיצונית בראיונות עבודה)

4. 'להבריז' בשלבי גיוס מתקדמים

אתם מתלבטים בקשר למשרה ועד כמה היא מתאימה לכם. יתכן שאתם מתקדמים בתהליכים אחרים, אבל מבקשים 'להחזיק' בתהליך נוסף עד שתוודאו שהתהליך האחר יבשיל.

הגיוני ולגיטימי מצדכם. הבעיה מתחילה כשאתם מבקשים להתקדם בתהליך ה'רזרבי' אבל להשקיע את מינימום המאמץ הכרוך בכך.

לדוגמא, התבקשתם לבצע משימה מקצועית ואתם מבקשים דחייה אחר דחייה כדי לא להשקיע את הזמן הכרוך בביצוע שלה.

נשאלתם על ממליצים ובמשך מספר ימים אתם לא מעבירים את הרשימה.

חשוב להבין שגם אנחנו, המגייסים, כבר מבינים מה קורה כאן. הירידה בשיתוף הפעולה ובמוטיבציה שלכם ניכרת מאד בהתנהלות הזאת. כך שמתוך הרצון להחזיק מספר תהליכים במקביל אתם עלולים למצוא את עצמכם קרחים מכאן ומכאן.

מה כן עושים? אם אתם רוצים להחזיק במספר תהליכים במקביל כי כולם רלוונטיים, השקיעו את מירב המאמצים בכולם במקביל ושתפו פעולה בתהליך באופן מלא.

יש לכם התלבטויות בקשר לתפקיד ולהתאמתו אליכם? דברו איתנו, אולי תגלו שהתפקיד שונה ממה שהתרשמתם בתחילה? אולי הוא באמת לא מתאים לכם ותוכלו להסיר מועמדות באלגנטיות ובצורה גלויה, מה שיהפוך אתכם למועמדים מרשימים ואטרקטיביים גם לתהליכים הבאים.

5. לאַחֵר לריאיון

זהו סעיף קבוע המככב ברשימת ה- Big No והוא רלוונטי מאד גם בעידן הזום.

לאיחור יש משמעויות רבות בריאיון. ההתנהלות של מועמדים בתהליך הגיוס מאפשרת הצצה לאופן בו הם יתנהלו בעתיד כעובדים. איחור למעמד קריטי כריאיון, יגרור אחריו את השאלה כיצד תנהגו כשתהיו עובדים מן השורה? בנוסף, איחור נתפס גם כחוסר כבוד לזמנם של אחרים, לקושי להתמודד עם לוחות זמנים וקושי להשמע לכללים. גם אתם, כשתופיעו באיחור לריאיון תבזבזו זמן יקר ממנו על התנצלויות והסברים במקום להפגין יכולות וכישורים.

מה עוד עושים בעידן הזום כדי לא לאחר? ודאו בבקשה מראש שקיבלתם זימון לריאיון הזום. אם לא קיבלתם, כדאי לבדוק בספאם, לרוב הוא מתחבא שם. ואם לא, הודיעו על כך מראש למראיינים. בסיטואציה בה גיליתם רק בשעת הפגישה שאינכם מוצאים את הזימון, ורק אז אתם מחפשים אותו, 'מבזבז' לכם את הדקות הראשונות של הריאיון שהן הקריטיות ביותר ביצירת הרושם ולכידת תשומת הלב של המראיינים. כשאנחנו בתהליכי גיוס, זימון לריאיון הוא הזדמנות פז יוצאת דופן.

הסיבה לכך היא שבפגישה פנים-אל -פנים יש לנו את היכולת להרשים ולהסביר עד כמה אנחנו מתאימים לתפקיד מעבר למסמך קורות החיים.

אבל לעיתים בשל גודל המעמד, המתח או ההתרגשות, דווקא ב - Money Time אנחנו לא מצליחים להוציא מאיתנו את המיטב ומקיימים ריאיון כושל.

מועמדים מספרים שהריאיון התנהל בדרך אחרת ממה שהם ציפו, המראיינים התעכבו דווקא על הנקודות שבהן אתם פחות בקיאים, הרגשתם שלא היתה לכם הזדמנות להציג את היכולת והכישורים שלכם. ובסוף, אתם יוצאים מהריאיון בתחושת החמצה ופספוס.

אז מה אפשר לעשות כדי להיות טובים ומרשימים ביות בעת הריאיון?

השיטה היא לנסות להשפיע על תכניו של הריאיון כבר בתחילתו.

הנקודה המתאימה ביותר היא בשלב בו השרביט מופנית אליכם ואתם מתבקשים לספר על עצמכם.

הצגה עצמית או שורת פתיחה טובה, מעניינת וקולחת מגדירה למעשה את המגרש ואת הנושאים בהם יעסוק הריאיון.

כשהפתיחה מלאת תנופה, שיש בה סיפור, דוגמאות ודינמיות, היא הופכת למקור לשאלות ההמשך של המראיינים אליכם. בדרך הזאת אתם יכולים להשפיע על הנושאים עליהם תדברו ולהשפיע על המקצב והעניין בראיון כולו.

פתיחה לאקונית, עם תוכן דל או גנרי, תצבע את הריאיון כולו כחסר ייחוד ועניין וסביר שהאנרגיה שלו תהיה נמוכה.

אז איך יוצרים נכון את את משפטי הפתיחה?

מנסחים סיפור קריירה שאורכו הוא מספר משפטים ובסיומו עניתם על שלוש שאלות:

1. מי אתם? התמקדו בהיבט המקצועי והגדירו את המומחיות שלכם.

2. מה אתם עושים? השתדלו לתת דוגמאות ולשלב בהן כמה שיותר מילות מפתח ושמות של ארגונים וכלים מקצועיים שיציגו את ההבנה המקצועית שלכם

3. מדוע אתם פה או לחילופין מה מעניין אתכם בתפקיד? תוך שאתם מדגישים את העניין שלכם בעולם התוכן הספציפי, את הרצון ללמוד ולהתפתח

תפקידם של משפטי הפתיחה הוא ליצור עניין ולמשוך מהם את החוטים והתכנים להמשך הריאיון.

בדרך הזאת השיחה כולה תעסוק בתכנים ובנושאים שלכם חשוב להדגיש. הריאיון יהיה עשיר במידע ובעניין וייצר תחושה של חוויה חיובית למראיין/ת.

לדוגמא:

מראין: שלום שי, אנחנו שמחים שהגעת אלינו להתמודד על תפקיד מנהל כספים. ספר לנו קצת על עצמך

שי: שלום ותודה על ההזדמנות. שמי שי, אני רואה חשבון ומנהל כספים כבר 15 שנים. עסקתי בחשבות וניהלתי וגם היום אני מנהל כספים בארגונים מסוגים שונים, עיסקיים, ציבוריים ואחרים. עם הזמן גיליתי שאני מביא את הערך הרב ביותר וגם הכי נהנה במקומות בהם יש שילוב בין עשייה מקצועית ויכולת לנהל ולהוביל את תחום הכספים. לאורך השנים מצאתי את עצמי מוביל הקמה של מערכי כספים או משפר משמעותית מערכים ותיקים שהיו זקוקים למענה טכנולוגי. לדוגמא, בארגון X היתה לי הזדמנות להכניס מערכת מסוג פריוריטי ששיפרה משמעותית את איכות הנתונים ואת הזמן להגשת הדוחות. זאת אחת הסיבות שהגשתי את מועמדותי לתפקיד - מקריאת התיאור שלו מצאתי שהוא מגוון, מעניין, עולם התוכן שבו אתם עוסקים מוכר לי מעבודתי בארגון Y ואני רואה אתגר בהזדמנות לעבור לחברה גדולה יותר. כמה מילים אישיות על עצמי: אני נשוי, עם שלושה ילדים ובזמני הפנוי עוסק בקונדטוריה.

רוצים לשמוע עוד על ראיונות עבודה? מוזמנים לפנות אלינו

תיוגים:

bottom of page