"ליצור יֵש מִיֵש" - למה שלא נחשוב על לימודים? 5 שאלות לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית*
top of page
הרשמה לניוזלטר

"ליצור יֵש מִיֵש" - למה שלא נחשוב על לימודים? 5 שאלות לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית*

*אזהרה - ברוח החופש האקדמי, הפוסט הזה יותר אסוציאטיבי מתמיד

"פתאום דפיקה בדלת", תיאטרון הקאמרי, הצילום לקוח מתוך פרסום ההצגה

"איש אחד יושב לבד בחדר. הוא בודד. הוא סופר. הוא רוצה לכתוב סיפור.הרבה מאוד זמן עבר מאז שכתב את הסיפור האחרון שלו, והוא מתגעגע.

מתגעגע לתחושה הזאת של ליצור יֵש מִיֵש.כן, יש מיש. כי יש מאין זה כשלגמרי ממציאים משהו. זה לא שווה וזה גם לא ממש חוכמה.

אבל יש מיש זה כשאתה מגלה משהו שהיה קיים כל הזמן הזה בתוכך, מגלה אותו בתוך התרחשות שאף פעם לא קרתה.

״מתוך "פתאום דפיקה בדלת", אתגר קרת.

אנחנו מרבים לדבר פה ובמשרד שלי, על קצה החוט שיביא אותנו לתפקיד הבא. אני מאמינה שקצה החוט הזה נמצא בתוכנו. הרבה פעמים מסתבר שהוא אותו דבר שפעם מאד אהבנו, עורר בנו שמחה, עניין, זיק של סקרנות ונדחק הצידה בשל קצב החיים, עומס המשימות, העבודה והבית.

זה בדיוק הזמן לגלות את ה"יש מיש" הזה שנמצא בתוכנו.

אחת הדרכים המעניינות לבחון מהו אותו "יֵש מִיֵש" היא בדרך של לימודים.

נכון, אתם לא עובדים וזה לפעמים נראה מוגזם גם לצאת וללמוד. אך אם אפשר לראות בזה שכר לימוד שישולם כשתשובו לעבוד או דמי הכשרה לתפקיד הבא שלכם.

לימודים יכולים להיות גם חלקיים, קצרים, נקודתיים. ואפשר גם ללמוד באמצעות הרשת - ביוטיוב, בקורסים אינטרנטיים ואחרים שהם חינמיים או שעלותם נמוכה יחסית.

שאלו את עצמכם כמה שאלות בנושא לימודים וראו בזה עוד אבן דרך למציאת תפקיד

הבא -

1. איך אהבתם ללמוד כשהייתם קטנים?

כשאתם חוזרים אחורה לילדות, מה היו הפעילות, התכנים, הזמן שהכי נהנתם ללמוד בו? האם זה מקריאת ספר? הקשבה לרדיו? סדרה מהנה בטלויזיה. בתי עד היום נזכרת בהנאה בצפייה בתכנית לוגי בערוץ הילדים. רבים מהמושגים שלמדה במדעים לקוחים מהתכנית ומהניסויים המעניינים שהציגו שם.

2. באיזה חוגים השתפתם ונהנתם לאורך זמן?

האם זה היה חוג חלילית? חוג מדענים צעירים? דווקא ג'ודו שהוציא מכם את המיטב? אולי זה זמן נכון וטוב לבחון את ההנאה שלכם ממנו מחדש?

3. כשלמדתם לימודים גבוהים מה היה הקורס שהכי נהנתם בו וזכור לכם לטובה?

אני זוכרת לטובה את שיעור ההיסטוריה של ישראל שלקחתי במסגרת לימודים כלליים באוניברסיטת בן-גוריון, שהעביר אותו הפרופ' זאב צחור. הדרך האנליטית והלוגיקה בה אסף את המידע וצרר אותו לתובנות, היממה אותי ופתחה לי צוהר לעולמות חדשים.

4. בתיכון, רגע לפני בחירת המגמות, ממה ממש נהנתם בבית הספר?

האם היו אלו השיעורים בגיאוגרפיה? דווקא לימודי הערבית? הרחיקו במחשבה גם לבית הספר היסודי, שם למדנו פעם לימודי מלאכת יד ונגרות, כלכלת בית והתעמלות. מה היתה הנקודה שהותירה בכם רושם כה עז שזכור לכם גם עכשיו?

5. מי היה המורה האחת/אחד שהותיר/ה חותם בנשמתכם ומהווה השראה?

האם זה המורה שכבר ראה הכל ולא נבהל מכלום? האם זו המורה לספרות שידעה לקרוא את השורה המדויקת ביותר ולתת לה פרשנות מהפכנית, או שמא המורה לחינוך גופני שהחליט לתת דווקא לך להוביל פעילות ספורטיבית למרות שאין לך כל קשר אליך?

אחרי שאספתם את התשובות לכל השאלות הללו, גיליתם משהו חדש ומעניין. חוט שני, מקשר, שיאפשר לנו להבין מהוא אותו "יש מיש".

חפשו משהו מעניין ללמוד מתוך אותה תחושת סקרנות, השראה ועניין ראשונית וקדמונית. לפני שחשבתם מה זה ייתן לי, איך זה קשור לתואר, למגמה, למה שיגידו.

יש מיש זה כשאתה מגלה משהו שהיה קיים כל הזמן הזה בתוכך, מגלה אותו בתוך התרחשות שאף פעם לא קרתהואז תמצאו את העניין הזה שגורם לכם שמחה, סיפוק, הנאה, שחרור, תחושת הצלחה.

ראו בזה מעין זרם תודעה שיביא איתו את ההזדמנות הבאה.

תיוגים:

bottom of page